MUĞLA’DA YOKSULLUK PANDEMİSİ: MUTFAK, GİYİM, SOSYAL HAYAT VE TEMEL İHTİYAÇLARDA KISINTILAR YAŞANIYOR
MUĞLA (İGFA) – Muğla Üniversitesi Planlama Ajansı (MUPA) tarafından yapılan araştırma sonuçlarına göre, Muğla’da yaşayan insanların yüzde 57,9’u mutfak harcamalarında kısıntıya gitti. Mutfak harcamalarını kıstığını belirten erkeklerin oranı yüzde 51,4 iken, kadınlarda bu oran yüzde 64,1 olarak ölçüldü. Mutfak harcamalarını en çok kısan yaş grubu ise yüzde 69 ile 55-64 yaş aralığında yer aldı. 65 yaş üstü grup için ise bu oran yaklaşık yüzde 60 olarak belirlendi.
YENİ KIYAFET ALMAKTA ZORLUK
Ekonomik krizin etkileri arasında giyim harcamalarındaki düşüş de dikkat çekiyor. Muğla halkının yüzde 70,8’i ekonomik kriz nedeniyle yeni kıyafet alamadığını ifade etti.
Giyim harcamalarındaki kısıntıda da kadınların oranının erkeklere göre daha yüksek olduğu görüldü. Kadınların yüzde 75,7’si giyim harcamalarında kısıntıya giderken, bu oran erkeklerde yüzde 66 olarak ölçüldü. Yaş arttıkça yeni giyim harcamalarındaki düşüş de artıyor. 65 yaş üstü bireylerin yüzde 20,2’si hiç yeni kıyafet almadığını belirtirken, yüzde 16,1’i harcamalarını kıstığını ve yüzde 35,3’ü de eskiye göre harcamalarını azalttığını dile getirdi.
SOSYAL HAYAT KISINTILARININ ETKİSİ
MUPA’nın yaptığı araştırmalar, krizin sosyal ve kültürel harcamalar üzerindeki etkisini de ortaya koydu.
Muğla’da yaşayanların yüzde 70’i sosyal ve kültürel etkinliklerle ilgili harcamalarını azalttığını ya da tamamen kestiğini gösterdi. Kadınların yüzde 74,2’si bu alandaki harcamalarını kıstığını belirtirken, erkeklerin yüzde 65,8’i aynı durumu paylaştı. Yaş arttıkça sosyal etkinliklerden vazgeçenlerin oranı da arttı. 45-54 yaş aralığındaki bireylerin yüzde 72,4’ü, 55-64 yaş aralığındakilerin yüzde 74,9’u ve 65 yaş üstündekilerin yüzde 72,7’si bu harcamalarda kısıntıya gitti.
HİJYEN VE ULAŞIMDA AZALMA
MUPA’nın verilerine göre, temel ihtiyaçlarla ilgili harcamalarda dramatik bir düşüş yaşanıyor.
Muğla’da her 10 kişiden 3’ü hijyen ürünleri harcamalarında kısıntıya gittiğini belirtirken, hijyen ürünlerinde kısıntıya giden kadınların oranı yüzde 34 olarak belirlendi. Özellikle 55-64 yaş aralığındaki bireylerin kısıntı yapma oranı yüksek seviyede (yüzde 41,3) görüldü.
Ulaşım harcamalarında da her iki kişiden biri kısıntıya gittiğini ifade etti. Kadınların oranı (yüzde 50,5) erkeklerin oranına (yüzde 42,4) göre daha yüksek bulunurken, 55-64 yaş aralığındaki bireylerin yüzde 54,2 ile diğer yaş gruplarına göre daha fazla kısıntıya gittiği belirtildi.